Ik ben een beetje
een spelletjesgek. Helaas niet tot constant genoegen van mijn huisgenote, die
zich weliswaar bij vlagen enthousiast weet te laten maken, maar na een week of
wat alweer helemaal uitgekeken raakt op de nieuwe doos, de kaartjes, de rode en
gele pionnetjes, de houten koetjes en goudstaafjes. De buitenlucht roept! De duinen en bossen!
Mijn zoon is juist
weer wel dol op dit ouderwetse, huiselijk gezellige divertissement en het is
dan ook met hem als smoes, dat ik me geregeld naar het Spellenhuis te Haarlem
begeef om de nieuwste dozen te bekijken.
Aanvankelijk was
er voor mij maar één spel, het schaakspel. Na een aantal valse starts begon ik
me rond mijn vijftiende serieus toe te leggen op de strategie en tactiek van
het vechtend hout, maar allengs is me duidelijk geworden dat ik nauwelijks talent
voor het spel heb en het kostte al heel veel moeite en zielenpijn om zelfs maar
mijn toenmalig, zeer bescheiden niveau te handhaven. Een paar jaar geleden heb
ik de knoop doorgehakt en ben ik definitief gestopt.
Daarvoor in de
plaats kwam, vooral op instigatie van mijn zoon, en nadat we de grenzeloze
saaiheid van Monopoly achter ons
gelaten hadden, het spel Kolonisten van Catan.
Een simpel spel,
waar je vrij snel op uitgekeken raakt. De strategische elementen (het
verkrijgen van de juiste grondstoffen om wegen, schepen en steden aan te
leggen) waren niet al te subtiel en het spel vertrouwt al te zeer op het rollen
van de dobbelstenen. Als je pech heb, kom je altijd in problemen, hoe goed je
ook speelt. Dat is onbevredigend als je, ook in een eenvoudig gezelschapsspel,
een zekere eer stelt in goed denkwerk.
Al snel gingen we
over naar Agricola, één van de
erkende topspellen van het moment. We hadden ons goed laten voorlichten en waren
overtuigd dat dit het ultieme worker
placement-spel was. Dat is de term voor het soort spellen waar pionnen,
afgezanten als het ware, bepaalde velden bezetten om daar “werk” te verrichten:
hout hakken, huis bouwen, kinderen (meer pionnen) krijgen, vee kopen, plannen
van tegenstanders doorkruisen.
Spoedig kwam een
groot nadeel van Agricola aan het
licht, eigenlijk bedoeld als voordeel: doordat de geluksfactor zoveel mogelijk
was uitgeschakeld, was het spel een beetje te moeilijk geworden. Dat wil zeggen: de scenario’s
die ten grondslag liggen aan het zogenaamde gameplay
van het spel zijn zo meedogenloos strak geschreven, dat spelers zich iedere
keer de pleuris moeten haasten om aan althans een paar van de puntenscorende
eisen te voldoen. Aan het eind van de race was het altijd de verstandige
strateeg en niet de gelukkigste werper van dobbelstenen die won, in ons geval
dus een van de volwassenen. De dertienjarige kon het spel niet bijbenen, won maar steeds niet en vond het
spel daarom (terecht) niet zo leuk.
Dus ik weer naar
het spellenhuis, nu met een zeer specifieke vraag: ‘Ik wil iets hebben dat qua
moeilijkheid en geluksfactor ergens tussen Catan
en Agricola in ligt.’ Terwijl ik deze orakeltaal bezigde, glimlachte ik
heimelijk, ik had me het dieventaaltje van het spelletjesgilde redelijk goed
eigen gemaakt, vond ik zelf.
Nu spelen we alweer een jaar, als
het buiten stormt en regent, het spel Stenen Tijdperk. En dit spel heeft precies het gewenste evenwicht
tussen geluk, inzicht, tactiek en strategie. Vader wint het wel eens,
half-onwillige vriendin wint het wat vaker en veertienjarige zoon wint het ook
wel eens. Onlangs kocht ik de uitbreidingsdoos, die het spel weer geheel nieuwe
mogelijkheden van gameplay verschafte, dus, verzuchtte ik in het Spellenhuis:
‘Laat de winter maar beginnen.’
Helaas wordt het
nu mooi weer tot oktober, dus dat wordt verbeten afzien en hopen op een
plaatselijke stortbui. Maar we hebben de tijd en op een gegeven moment is
veertienjarige zestien en kan hij wel het veel interessantere Agricola aan. Zo
wacht je in het leven op van alles, terwijl het leven zelf gewoon doorgaat.
Wij zweren momenteel bij Carcassone!
BeantwoordenVerwijderenMisschien bij Catan eens de uitbreidingen toevoegen. Alleen het basisspel is inderdaad vrij simpel. De uitbreidingen (vooral steden en ridders) zorgen voor een compleet andere spelervaring.
BeantwoordenVerwijderenWe hadden de zeevaarders, maar dat maakte alles alleen nog maar frustrerender!
VerwijderenMisschien dat de andere uitbreidingen wel interessanter zullen zijn, maar die zullen bij ons geen kans meer krijgen omdat we het spel zelf hebben weggegeven!